Jakich formalności dopełnić, aby zorganizować ślub w plenerze?

Zespół muzyczny na wesele
Jak wybrać zespół muzyczny na wesele?
27 czerwca 2019
Jaki prezent dla świadkowej na weselu
Prezent dla świadkowej – jak podziękować za wsparcie i zaangażowanie?
14 lipca 2019

Ślub w plenerze formalności

Być może macie swoje miejsce, w którym czujecie się wyjątkowo, związane ze wspomnieniami lub po prostu urzekające was swoim pięknem. A może dopiero szukacie otoczenia, w którym poczujecie się wyjątkowo? Jeśli marzy wam się ślub w okolicznościach przyrody lub niespotykanych wnętrzach przygotowaliśmy dla was krótki poradnik na temat formalności, których musicie dopełnić.

 

Ślub w górach, na brzegu jeziora, pośród szumu fal? A może kuszą was wnętrza kopalni, pełne przepychu pałace lub urzekające prostotą chatki? Brzmi wspaniale. Jednak organizacja tego wydarzenia to prawdziwe przedsięwzięcie. Wiąże się z wieloma formalnościami oraz dodatkowymi wydatkami. Mimo to pomysł na złożenie przysięgi w ciekawym miejscu zdobywa coraz większe uznanie. Wy również możecie pozwolić sobie na tę ekstrawagancję. Podpowiemy Wam, na co zwrócić uwagę i o czym pamiętać.

 

Ślub kościelny pod chmurką

Zgodnie z przepisami prawa kanonicznego ślub kościelny może odbywać się w murach świątyni. Precyzując, Kodeks Prawa Kanonicznego określa, że małżeństwa powinny być zawierane w parafii, w której mieszka lub przebywa przynajmniej jedno z przyszłych małżonków. Aby zawrzeć małżeństwo w innym miejscu należy uzyskać zezwolenie od własnego ordynariusza lub proboszcza. Dalej przepisy określają, że małżeństwo może być zawarte w kościele parafialnym; w innym kościele, w kaplicy i ewentualnie w innym odpowiednim miejscu. Tutaj jednak pojawia się pewien szkopuł. Zgody na udzielenie sakramentu małżeństwa poza kościołem może udzielić tylko biskup diecezjalny. Jak taką zgodę uzyskać? Przyszli małżonkowie mogą skierować do niego specjalną prośbę o udzielenie pozwolenia na otrzymanie sakramentu poza świątynią. Do wniosku należy dołączyć uzasadnienie. Doświadczenie podpowiada, że powinno ono zawierać mocną argumentację, ponieważ same walory estetyczne wybranego przez siebie miejsca mogą niestety nie wystarczyć. Zgody na ślub kościelny w miejscu świeckim wydawane są bardzo rzadko, a na decyzję trzeba czekać przez wiele miesięcy.

 

Ślub cywilny poza urzędem

Zdecydowanie łatwiejsze będzie zorganizowanie ślubu cywilnego poza urzędem. Po wprowadzonych w 2015 r. zmianach prawnych urzędnicy mają większą swobodę w udzieleniu aktu zaślubin poza siedzibą USC. Wcześniej wyrażenie zgody na tego rodzaju ceremonię dotyczyło głównie sytuacji, w której jedno z narzeczonych było chore i np. przebywało w szpitalu. Odstępstwa co prawda się zdarzały, ale uzyskanie zezwolenia na nie było zdecydowanie trudniejsze.

 

Jeśli już podjęliście decyzję, że chcecie zorganizować uroczystość w plenerze powinniście udać się do Urzędu Stanu Cywilnego właściwego dla miejsca, które wybraliście na miejsce ślubu. Zanim jednak pojawicie się w urzędzie, przygotujcie dokumenty. Należy zabrać ze sobą dokumenty tożsamości (dowody osobiste lub paszporty) oraz dowód opłaty skarbowej. Możecie zapłacić w kasie urzędu albo wykonać przelew na konto urzędu. Jeśli nie macie polskich aktów stanu cywilnego, a jesteście obywatelami Polski, przygotujcie zagraniczny odpowiednik aktu urodzenia. Z kolei, jeśli nie jest to pierwszy ślub, należy przygotować odpowiednik aktu małżeństwa wraz z dokumentem, który potwierdzi ustanie, unieważnienie albo nieistnienie poprzedniego małżeństwa. W wyjątkowych sytuacjach mogą być wymagane także dodatkowe dokumenty np. zezwolenie sądu na zawarcie małżeństwa.

 

Miejsce, w którym chcecie zawrzeć małżeństwo, musi gwarantować zachowanie uroczystej formy i bezpieczeństwa uczestników. Jeśli kierownik USC uzna, że nie spełnia ono tych wymagań, może odmówić udzielenia ślubu w wybranym przez was miejscu.

 

Ile to kosztuje i o co jeszcze zadbać?

Zgodnie z oficjalnym cennikiem obowiązkowa opłata skarbowa za sporządzenie aktu małżeństwa wynosi 84 zł, natomiast dodatkowa opłata za ślub poza urzędem to 1 000 zł. Na marginesie dodamy, że jeśli ślub odbywa się poza urzędem z powodu zagrożenia życia lub zdrowia albo z przyczyną jest pozbawienie wolności  jednego z narzeczonych dodatkowa opłata nie jest pobierana.

 

Dopełnienie formalności to jednak tylko kropla w morzu spraw do ogarnięcia. W przypadku uroczystości w miejscach do tego nieprzystosowanych pozostaje jeszcze ogrom spraw do załatwienia Musicie zadbać o przygotowanie miejsca dla osoby udzielającej ślubu, gości oraz was samych. Dodatkowo pojawia się kwestia nagłośnienia, dekoracji, wyznaczenia miejsca na powieszenie krzyża lub godła państwowego. W przypadku niepogody warto zatroszczyć się o ewentualne zadaszenie. Należy również zadbać o dostęp do prądu, zaplecza sanitarnego itp. W tych wszystkich detalach niezwykle łatwo popełnić błąd. Z tego powodu zdecydowanie łatwiej będzie zatrudnić doświadczoną agencję ślubną, która pomoże w realizacji przedsięwzięcia. Dzięki wsparciu profesjonalnego wedding plannera ślub w wymarzonym przez was miejscu nie okaże się logistyczną katastrofą, a wy sami w dniu przyjęcia będziecie mogli jedynie celebrować wyjątkową chwilę, kwestie techniczne pozostawiając zaufanym specjalistom. Pamiętajcie jednak, że na kapryśną pogodę w Polsce nikt nie ma wpływu.

 

 

Komentarze są wyłączone.